دسته بندی نشده

بارنامه دریایی چیست ؟مهمترین مزیت بارنامه دریایی الکترونیکی

بارنامه دریایی یکی از مهمترین اسناد حمل و نقل دریایی است. به طور کلی در حال حاضر حمل و نقل دریایی پرکاربردترین روش حمل بار در سرتاسر جهان به شمار می رود. این روش مزیت های خاصی دارد. ما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم بارنامه دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟! همچنین شما را با بارنامه دریایی الکترونیکی و انواع اصطلاحات بارنامه دریایی از جمله فعالیت فورواردی آشنا کنیم.

بارنامه دریایی و ضوابط آن

سازمان بین المللی دریانوردی به اختصار (IMO) به عنوان یک مرجع قانونگذار در همه کشورها الزامات، ضوابط و قوانین مختلف حمل و نقل دریایی را وضع کرده است. کشورهایی که می‌خواهند از طریق آب های بین المللی به تجارت بپردازند باید عضو رسمی سازمان بین‌المللی دریانوردی باشند.

در غیر این صورت حمل و نقل دریایی آنها با محدودیت ها و مشکلات زیادی همراه خواهد بود. اگر شما نیز با حمل و نقل دریایی سر و کار دارید باید اطلاعات خود را درباره اسناد حمل و نقل دریایی از جمله بارنامه دریایی افزایش دهید. قبل از آن شما را با چند نمونه از رایج ترین اصطلاحات بارنامه دریایی آشنا می کنیم.

در یک عبارت کلی به جابجایی کالا از کشور مبدا به کشور مقصد که مطابق با قوانین سازمان بین المللی دریانوردی انجام می شود حمل و نقل دریایی می گویند. وظیفه جابجایی و مسئولیت انتقال کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر بر عهده شرکت های حمل و نقل می‌باشد که یا به صورت دولتی و یا خصوصی فعالیت می کنند و تمام فرایند انتقال کالا را به صورت فورواردی انجام می دهند.

اصطلاح فورواردی چیست و فورواردر چه وظایفی دارد؟

قبل از آنکه بدانیم بارنامه دریایی چیست یا بارنامه دریایی الکترونیکی چه کاربردی دارد لازم است با اصطلاحاتی چون فوروارد و فورواردر آشنا شوید. فرایند فوروارد شامل تمام امور مربوط به هماهنگی و برنامه ریزی جهت جابجایی کالاهای مختلف می باشد که توسط شرکت های حمل و نقل بار انجام می شود. صدور بارنامه الکترونیکی دریایی، انبارداری، بیمه باربری، بسته بندی بار، بستن قرارداد با شرکتها و موسسات مختلف، تحویل کالا به گمرک مقصد، دریافت تاییدیه بررسی سلامت کالا هنگام تحویل، اعلام ورود کالا به طرفین مبدا و مقصد و غیره از جمله وظایف فوروارد می باشد.

بارنامه دریایی چیست؟

حالا که با فوروارد و عملیات فورواردی آشنا شدید وقت آن است که به پرسش اصلی این مقاله یعنی بارنامه دریایی چیست پاسخ دهیم. وقتی یک شرکت حمل و نقل دریایی و یا موسسه حمل کالا مبلغ حمل کالا را از مشتری دریافت می کند به او سندی تحت عنوان بارنامه دریایی ارائه داده می شود. در این سند که شامل یک برگه می باشد مواردی چون هزینه حمل کالا، نوع کالا، وزن، مبدا و مقصد دریافت کالا و سایر توافق های انجام شده میان مشتری و فروارد قید می شود. بارنامه دریایی انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند است از:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *