دسته بندی نشده

روش های حمل و نقل دریایی بین المللی

حمل و نقل دریایی از کهن‌ترین راهکارهای حمل و نقل به شمار می‌رود و امروز روش‌های متنوعی برای آن وجود دارد. در این مقاله با انواع روش های حمل دریایی به صورت مفصل آشنا خواهید شد. این آشنایی تا حدی به این پرسش که کدام‌یک از روش های حمل و نقل دریایی برای حمل بار مورد نظر شما مناسب است، پاسخ می‌دهد. اما بهتر است برای آن از افراد کارشناس مشورت بگیرید.

اهمیت حمل و نقل دریایی

جامع‌ترین تعریف حمل و نقل دریایی شامل تمام روش‌هایی است که مسافران و کالاها می‌توانند از طریق راه‌های آبی و با انواع وسایل چون کشتی، لنج، قایق و هر وسیله نقلیه شناور دیگر از جایی به جای دیگر منتقل شوند.
بنابراین حمل با کشتی یکی از روش‌های حمل آبی به شمار می‌رود. با این حال مهم‌ترین و پرکاربردترین روش آن است. همچنین آنچه امروز تحت عنوان حمل و نقل دریایی شناخته می‌شود، بیشتر معطوف به ابعاد کلان و بین المللی است که خصوصا نقشی چشمگیر در توسعه صادرات و واردات بین المللی و پیشرفت‌های اقتصادی دارد.

امروز با به‌کار‌گیری دانش‌ها، تجربیات و فناوری‌های گوناگون می‌توان روش های حمل دریایی را از ایمن‌ترین روش‌ها دانست. البته نیاز است اصول و قواعد خاص آن با جدیت رعایت شود تا رضایت کافی و نتیجه لازم گرفته شود.در قرون گذشته از کشتی برای حمل مسافران استفاده زیادی می‌شد. با پیدایش روش حمل و نقل هوایی دیگر کمتر برای جابه‌جایی مسافر از روش های حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود. روش های حمل آبی در جابه‌جایی مسافران برای مسافت‌های کوتاه و بیشتر با ماهیت تفریحی رواج دارد.
امروز روش حمل دریایی برای انتقال کالاها به‌ویژه کالاهای حجیم و محموله‌های بزرگ در سطح بین المللی یا داخلی کاملا رایج است.

کشتی‌های باری ظرفیت‌ها و گونه‌های متنوعی برای حمل انواع محموله‌ها یافته‌اند. این وسایل هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که ممکن است آن‌ها را مناسب حمل انواع کالا یا ویژه حمل دسته‌ای از محموله‌های خاص کند. علاوه بر کشتی‌ها، بندرها و امکانات و تجهیزات موجود در آن‌ها بسیار پیشرفته شده‌اند و زمینه را برای توقف کشتی‌ها، بارگیری و یا تخلیه محموله‌ها فراهم می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *